Crédit Agricole Auto Bank-koncernen fejrer 100 års lederskab og accelererer mod fremtidens bæredygtige mobilitet.
I et århundrede har den fulgt bilens udvikling. Nu accelererer den mod en ny æra: en æra med bæredygtig, digital og forbundet mobilitet. Crédit Agricole Auto Bank fejrer 100 år og ser fremad med solid erfaring og en ledende rolle på det europæiske marked for finansielle tjenester til biler og mobilitet.

- 100 års historie og en nuværende tilstedeværelse i 19 lande med over 2.650 ansatte.
- I 2024 håndterede CA Auto Bank og Drivalia lån og leasingaftaler for 30 milliarder euro, finansierede køretøjer for 11,3 milliarder euro og genererede 390 millioner euro i driftsindtægter.
- 42,5 % af ny finansiering og udlejning af køretøjer i 2024 vedrørte BEV- og PHEV-drivlinjer.
- Over 60 aktive partnerskaber med internationale mærker, herunder flere asiatiske og amerikanske giganter, samt et teknologisk tilbud, der i dag muliggør, at 90 % af kontrakterne kan afsluttes helt digitalt, med målsætning om snart at nå 100 % digital gennemførelse.
- Inden 2026 vil mere end 50 % af finansieringen af nye køretøjer være forbeholdt nulemissions- og lavemissionsdrivlinjer, hvoraf 35 % vil være for BEV’er; Drivalias flåde vil være elektrificeret i en tredjedel, og dets egen ladeinfrastruktur vil bestå af 2.500 stationer.
I et århundrede har den fulgt bilens udvikling. Nu accelererer den mod en ny æra: en æra med bæredygtig, digital og forbundet mobilitet. Crédit Agricole Auto Bank fejrer 100 år og ser fremad med solid erfaring og en ledende rolle på det europæiske marked for finansielle tjenester til biler og mobilitet.
Grundlagt i 1925 i Torino som SAVA (Società Anonima Vendita Automobili – aktieselskab for bilsalg) for at støtte købet af Fiat-biler i Italien, har virksomheden gennem årene udviklet sig: fra Fiat Auto Financial Services til FGA Capital, indtil den blev til FCA Bank (et joint venture, ejet 50 % af CA Personal Finance & Mobility og 50 % af FCA-koncernen). Endelig kom vendepunktet i 2023: Crédit Agricole Personal Finance & Mobility opkøbte 100 % af aktierne og skabte CA Auto Bank, “mobilitetsbanken for en bedre planet”.
Med en stærk paneuropæisk tilstedeværelse – i 18 europæiske lande samt Marokko – og et team på over 2.650 medarbejdere afsluttede CA Auto Bank og dets udlejnings- og mobilitetsselskab Drivalia 2024 med en slutportefølje på næsten 30 milliarder euro, og støttede 1,4 millioner kunder.
En driftsindtægt på 390 millioner euro og nye finansieringsvolumener på 11,3 milliarder euro, inklusive udlejningsaktiviteterne, vidner om den tillid, markedet har til koncernen.
I overensstemmelse med Crédit Agricole-koncernens værdier fremstår CA Auto Bank som en europæisk leder inden for bæredygtig mobilitet. Et engagement, der har sine rødder i ønsket om at “demokratisere bilen” – en mission, der i dag er mere aktuel end nogensinde, med fokus på at forbedre adgangen til nye hybrid- og elbiler. Gennem CA Auto Banks finansieringsløsninger og Drivalias udlejnings- og mobilitetstjenester bidrager koncernen aktivt til den grønne omstilling. I 2024 vedrørte 42,5 % af finansieringen og udlejningen af nye køretøjer batterielektriske køretøjer (BEV) eller plug-in hybridbiler (PHEV), langt over markeds-gennemsnittet.
Med over 60 partnerskaber med førende mærker udvider CA Auto Bank sine finansierings-, forsikrings- og udlejningsløsninger langt ud over bilverdenen og dækker også tohjulede køretøjer, lette og tunge erhvervskøretøjer, fritid og sejlads.
Denne åbne og fremadskuende vision har ført til, at banken er blevet den førende finansielle partner i Europa også for store nye asiatiske og amerikanske aktører som BYD, Chery (med mærkerne Omoda og Jaecoo), MG og Tesla. En helhedsorienteret tilgang, understøttet af en “digitalt født” og omnichannel-model, gør det muligt for CA Auto Bank at tilbyde en førsteklasses kundeoplevelse, hvor produkterne er let tilgængelige via intuitive og gennemsigtige digitale platforme. I 2024 blev 90 % af kontrakterne gennemført fuldt digitalt, med en målsætning om snart at nå 100 %.
CA Auto Banks engagement for en bæredygtig fremtid er indlejret i bæredygtighedsplanen, som er struktureret omkring fire søjler: Bæredygtig mobilitet, Innovation & digitalisering, Miljø, Mennesker. Ambitiøse mål er sat for 2026, herunder en fordeling af 55 % af finansieringen og leasingaftalerne til nye nul- eller lavemissionskøretøjer, hvoraf 35 % alene vil være BEV’er. Samtidig vil Drivalias europæiske flåde få nye BEV- og PHEV-modeller, som vil udgøre mere end en tredjedel af det samlede antal (35 %), og koncernens egen ladeinfrastruktur vil bestå af 2.500 stationer i Europa.
Drivalia er et nøgleelement i CA Auto Bank-økosystemet og positionerer sig som den eneste europæiske aktør med evnen til at imødekomme alle mobilitetsbehov, “fra et minut til et liv”.
Takket være et omfattende tilbud – opsummeret med de fire verber “Lej. Lease. Abonner. Del.” – fremmer Drivalia en ny kultur for mobilitet, der giver adgang til biler uden ejerbyrden, baseret på fleksible og bekvemme løsninger. En epokegørende forandring, der markerer overgangen fra ejerskab til “brugerforhold”.
“Jeg er oprigtigt glad for at fejre denne store milepæl for CA Auto Bank“, udtalte Stéphane Priami, præsident for CA Auto Bank og administrerende direktør for CA Personal Finance & Mobility. “Vi har en klar vision: at blive den europæiske leder inden for bæredygtig mobilitet, især elektrisk mobilitet, ved at tilbyde et bredt udvalg af innovative løsninger i alle de lande, hvor vi opererer. CA Auto Bank og Drivalia repræsenterer en af de vigtigste internationale søjler, som vores ambitiøse strategi hviler på”.
“At fejre 100 år med CA Auto Bank handler ikke kun om at hylde vores historie, men om at bekræfte vores vilje til at fortsætte med at innovere, med samme entusiasme som vores forgængere, der vidste, hvordan man kunne omdanne hver forandring til en mulighed“, sagde Giacomo Carelli, administrerende direktør for CA Auto Bank og præsident for Drivalia. “På et århundrede er vi gået fra at finansiere de første biler til at lede revolutionen inden for bæredygtig, digital og tilgængelig mobilitet. Denne milepæl repræsenterer begyndelsen på et nyt kapitel: vi ønsker at fortsætte med at være mobilitetsbanken for en bedre planet. Og vi vil gøre det sammen med alle vores kolleger i koncernen, hvis daglige passion, ekspertise og vision gør denne rejse mulig”.